Każdy z nas doskonale wie, że warto dbać o swoje zęby. Niestety, nie zawsze nam się to udaje i wtedy z pomocą przychodzi lekarz o specjalizacji stomatologicznej. Jak wygląda i czym jest leczenie kanałowe? Jeżeli interesuje Cię leczenie kanałowe Poznań, to dobrze trafiłeś.

Czym jest leczenie kanałowe?

Leczenie kanałowe określane jest inaczej jako endodoncja. Jest to zabieg specjalistyczny, który stosuje się w przypadku powikłań choroby próchnicowej. Jego zadaniem jest dokonanie usunięcia tkanek miazgi zęba, które zostały zainfekowane, oraz bakterii kanałów korzeniowych, które to wypełniają koronę, a także korzeń zęba.

Endodoncja jest stosowana przede wszystkim w przypadku martwicy oraz zgorzeli miazgi zęba, a także głębokich ubytków próchnicowych. Wskazaniem, aby zastosować leczenie kanałowe, mogą być także:

• wcześniejsze nieprawidłowe leczenie kanałowe,
  • uraz mechaniczny zęba,
  • planowane leczenie protetyczne.

Leczenie kanałowe Poznań – kiedy?

Są pewne objawy, które mogą nam podpowiedzieć, że niezbędne będzie leczenie kanałowe naszego zęba, lub zębów. Zaliczamy do nich następujące:

• przebarwienie zęba,
  • silny ból zęba podczas wywierania nacisku lub żucia,
  • tkliwość oraz obrzęk pobliskich dziąseł,
  • długotrwała wrażliwość zęba na niską lub wysoką temperaturę objawiająca się bólem.

Jakie są etapy leczenia kanałowego?

Pierwszy etap polega na wykonaniu zdjęcia rentgenowskiego uzębienia, które pozwoli lekarzowi stomatologowi na określenie, jaka jest dana długość, kształt oraz ilość kanalików danego zęba. Ponadto właściwa analiza tego zdjęcia pozwoli lekarzowi także na ocenienie stopnia zaawansowania infekcji danego zęba. Wiedza ta, czy jest to infekcja jedynie we wnętrzu zęba, czy sięga aż do pobliskich kości, pozwoli dopasować odpowiednie i adekwatne dla tej sytuacji znieczulenie.

Drugim etapem, który następuje po tym, jak lekarz zapozna się ze zdjęciem rentgenowskim i zbierze z niego wszelkie potrzebne informacje, jest przy pomocy właściwych narzędzi specjalistycznych, otwarcie komory zęba, a następnie ekstrakcja żywej lub obumarłej miazgi zębowej.

Trzeci etap to oczyszczanie kanałów korzeniowych. Lekarz stomatolog usuwa wtedy miazgę zęba oraz wszelkie możliwe bakterie z kanalików zębinowych. Dzięki tym czynnościom kanał odpowiednio zostaje poszerzony i przygotowany na wypełnienie go właściwym materiałem.

Następny etap to nic innego jak osuszanie tych kanałów (więcej).

Kolejny etap leczenia kanałowego stanowi szczelne wypełnienie kanałów przez stomatologa odpowiednim przygotowanym materiałem. Uniemożliwi to bakteriom ponowne dojście do kanału i ich dalsze rozmnażanie.

Ostatni krok zwieńczający proces leczenia kanałowego to wypełnienie zęba.

Co to jest miazga zęba?

Miazgą zęba określa się miękki obszar znajdujący się w środku zęba i zawierający nerw, tkankę łączną oraz naczynia krwionośne. Miejscem występowania miazgi zęba jest korzeń zęba. Kanały korzeniowe znajdujące się w zębie biegną od komory miazgi do wierzchołka korzenia zęba. Kiedy ząb wyjdzie z dziąseł, nerw ten traci swoje jakiekolwiek znaczenie, gdyż odpowiada on wyłącznie za odczucia sensoryczne – odczucie zimna lub ciepła. Zarówno obecność, jak i brak tego nerwu nie ma tak naprawdę wpływu na codzienne funkcjonowanie naszego zęba.

W przypadku uszkodzenia miazgi zęba zaczyna się ona rozpadać, a także pojawiają się bakterie. Owe bakterie wraz z obumierającymi resztkami miazgi zębowej mogą w efekcie doprowadzić do ropienia lub infekcji zęba. Zainfekowanie kanału korzeniowego naszego zęba może skutkować powstaniem obrzęku, który może się rozprzestrzenić nie tylko na inne obszary naszej twarzy, ale także szyi, głowy, a nawet doprowadzić do utraty kości wokół korzenia.