Kiedy powinniśmy pojawić się w gabinecie stomatologicznym?

Każdy z nas powinien pojawiać się na przeglądzie uzębienia przynajmniej raz w roku. Wieloletnie unikanie lekarza stomatologa nie jest korzystane dla naszego całego organizmu, ponieważ próchnica to nic innego jak bakterie, które mogą spowodować nawet zapalenie mięśnia sercowego. Dodatkowo jest to choroba zakaźna, więc narażamy na nią na przykład nasze pociechy. Dlatego warto zaprzyjaźnić się ze stomatologiem, który wcale nie jest taki straszny. Powinniśmy odwiedzać go nie tylko w momencie pojawienia się bólu, bo wtedy często jest już za późno. Mocny, pulsujący ból, doskwierający głównie wieczorami i w nocy to sygnał, że z naszym zębem nie jest dobrze i prawdopodobnie będziemy musieli zainwestować w leczenie zębów pod mikroskopem Poznań (szczegóły leczenia pod tym linkiem: www.dentystabiczyskomurawa.pl).

Czego spodziewać się na pierwszej wizycie?

Podstawą diagnostyki stomatologicznej jest zdjęcie RTG, które powinien wykonać dentysta na naszej pierwszej wizycie w gabinecie. Zdjęcie daje obraz na to co dzieje się w okolicy korzeni naszych zębów. Rentgenodiagnostyka jest niezwykle ważna przy pojawieniu się ostrego i przewlekłego bólu, ponieważ niekiedy przyczyna nie jest widoczna bezpośrednio w jamie ustanej. Dzięki obrazowi RTG dentysta może zobaczyć czy w kości, dookoła korzeni naszych zębów, nie toczy się stan zapalny wywołany przez bakterie.

Kolejnym krokiem diagnozowania przyczyny bólu zęba jest test reakcji na zimno. Badanie to polega na przyłożeniu do zęba mocno schłodzonej watki. Zdrowy ząb reaguje bólem na zimno tylko przez chwilę, ząb w którym toczy się zapalenie bakteryjne daje bardzo mocne i długotrwałe objawy bólowe, jeśli ząb nie daje żadnej odpowiedzi oznacza to, że prawdopodobnie już obumarł. Ząb obumiera w momencie zaatakowania przez bakterie naczyń krwionośnych i nerwów znajdujących się wewnątrz zęba, jest to tak zwane zapalenie miazgi zęba, które niestety nie jest odwracalne. Zapaleniu miazgi często towarzyszy zmiana okołowierzchołkowa, czyli stan zapalny kości w okolicy korzeni, spowodowany bakteriami.

Na ilu wizytach odbywa się leczenie kanałowe?

W momencie gdy nasz ząb już obumarł lub toczy się w nim stan zapalny konieczne jest leczenie zębów pod mikroskopem Poznań. Leczenie to może odbywać się na jednej lub dwóch wizytach, wszystko zależy od trudności zabiegu. Jednowizytowe leczenie jest możliwe w przypadku, gdy tkanki w naszym zębie już dawno obumarły, a zmiana okołowierzchołkowa nie jest dużych rozmiarów i nie wydziela się z niej wysięk ropny. W takich okolicznościach wystarczy oczyszczenie kanałów, dezynfekcja i wypełnienie ich materiałem. Wizyta tego typu najczęściej trwa między 1-1,5 godziny i po tym czasie leczenie zostaje zakończone. Gdy w komorze zębowej toczy się aktywny stan zapalny leczenie odbywa się na dwóch wizytach. Na pierwszej z nich dochodzi do otwarcia komory zęba i zatrucia jej wnętrza, które ma prowadzić do obumarcia. Kolejna wizyta odbywa się po 7-14 dniach. Na drugiej wizycie korzenie zęba zostają oczyszczone za pomocą specjalistycznych narzędzi, zdezynfekowane i wypełnione specjalnym materiałem.